Yritykset pohtivat osaamista, jolla varmistetaan tulevaisuuden kilpailukyky. Jatkuva oppiminen haastaa myös pienyrityksiä Suomessa. Kun tarvittavaa osaamista on saatu, seuraavaksi pohditaan miten osaaminen eli osaajat pidetään talossa. Kirjoittaja: Tarja Isola Pk-yritykset hyötyvät generalisteista Moniosaajana generalisti osaa hahmottaa kokonaisuuksia, erilaisia todellisuuksia sekä hyödyntää monialaista ja monitieteistä osaamista yrityksen haasteiden ratkomisessa. Generalistille ei ole olemassa vain yhtä totuutta….
Julkaisut
Miten suunnitella vastuullisuusviestintää?
Usea pk-yritys pohtii kuinka viestiä yrityksen vastuullisuusteoista ja kuinka suunnitella viestintää käytännössä. Viestinnän resurssointi helpottuu, kun toimii niin kuin sananlaskussa norsun kanssa: syö sen pala kerrallaan. Tärkeintä on kartoittaa mistä ja miten viestii. Kirjoittaja: Tarja Isola Ennen viestien julkaisua yrityksen eri kanavissa, konkreettista julkaisemista edeltää muutama selvitettävä asia: miksi viestimme ja kenelle (Isola 2023). Kun…
Mitä asiakkaat haluavat kuulla: mistä lähteä liikkeelle vastuullisuusviestinnässä?
Usea pk-yritys pohtii mistä löytää resurssit yrityksen vastuullisuusteoista viestimiseen ja kuinka viestiä niistä kiinnostavasti. Viestinnän resursointi ja johtaminen haastaa kiireisen arjen keskellä, mutta tehtävä ei ole mahdoton, kun yritys kirkastaa itselleen mitä on tekemässä ja miksi. Kirjoittaja: Tarja Isola Heti alkuun on hyvä todeta, että asiakkaat haluavat kuulla yrityksen teoista ja toiminnan vaikutuksista. Tieto voi…
PK-yritykset vastaamassa vastuullisuuden haasteeseen
Kirjoittajat: Terhi Tuominen ja Suvi Sivén Teksti löytyy LAB Innovations annual reviewn julkaisusta LAB Innovations Annual Review 2022 (theseus.fi)
Kestävyysraportin varmennus voi auttaa yritystä kehittämään vastuullisuusraportointiaan
Vastuullisuustietojen varmennus on yleistymässä erityisesti EU:ssa kehitteillä olevan kestävyysraportointidirektiivin myötä. Lainsäädännön uudistuessa myös pienempien yritysten on kiinnitettävä yhä tarkemmin huomiota vastuullisuusraportointiin ja tietojen varmentamiseen. Kestävyysraportin varmennus voi auttaa yritystä kehittämään vastuullisuusraportointiaan ja säilyttämään kilpailukykynsä markkinoilla. Kirjoittajat: Veera Vainio & Tatu Saarinen CSRD-direktiivin tuomat muutokset Aiemmin yritysten vastuullisuustietojen raportoinnista on säädellyt EU:n muiden kuin taloudellisten tietojen…
SDG Impact Assesment
Suoritimme hankkeessa kestävän kehityksen tavoitteisiin liittyvän arvioinnin elokuussa 2022.https://sdgimpactassessmenttool.org/en-gb Arviontia päivitetään hankkeen aikana. Arviointiin pääset tästä.
SDG-kuvakkeiden avulla yritykset ilmaisevat sitoutumistaan kestävän kehityksen tavoitteisiin
Yhä useampi yritys käyttää viestinnässään maailmanlaajuisten kestävän kehityksen tavoitteiden kuvakkeita. Mutta mitä niiden käyttö tarkoittaa ja mitä se viestii yrityksen sidosryhmille, voi jäädä monelle asiaan vihkiytymättömälle epäselväksi. Tässä artikkelissa avataan SDG-sanayhdistelmää ja kuvakkeiden merkitystä. Kirjoittaja: Lea Huttunen Mikä ihmeen SDG? SDG on lyhennys sanoista Sustainable Development Goals. Suomennettuna SDG tarkoittaa kestävän kehityksen tavoitteita. Ensimmäiset Agenda…
Vastuullisuuden taustavaikuttajat
Tiedätkö mitä tarkoittaa vastuullisuusraportointi ja millaista raportointia pk-yrityksiltä edellytetään? Laurean ja LAB:in uusi yhteisjulkaisu Vastuullisuuden taustatekijät -kertoo napakasti vastuullisuuslainsäädännöstä sekä vastuullisuuden taustatekijöistä. Julkaisuun pääset tästä.
On vastuutonta siirtää vastuu vastuullisuudesta kuluttajille
Nykyajan kuluttajaan kohdistuu paljon odotuksia. Oman päivätyön lisäksi pitäisi hankkia monialaista asiantuntemusta, jotta pystyy tekemään ostopäätöksiään tietoon perustuen ja ympäristöä mahdollisimman vähän kuormittaen. Tiedon hankinnan lisäksi sitä pitää osata kriittisesti arvioida ja tehdä salapoliisityötä sen selvittämiseksi, onko tuotteiden ympäristöväitteet totta vai viherpesua. Odotukset ovat epärealistisia ja se haittaa ilmastotavoitteisiin pääsemistä. Mitä siis pitäisi tehdä, jotta…
Yritysvastuun merkitys yritysten strategiassa ja johtamisessa
Eventum ja People Up järjestivät Teamsissa 11.10.2022 webinaarin Yritysvastuun merkitys strategiassa ja johtamisessa. Teema oli varsin ajankohtainen monen yrityksen näkökulmasta. Koulutuksessa käsiteltiin, kuinka vastuullisuus linkittyy yrityksen strategiaan ja johtamiseen. Vastuullisuus tulisi nähdä parhaimmillaan osana yrityksen strategiaa ja tähän liittyen yrityksillä voidaankin nähdä olevan neljä eri vastuullisuuden kypsyysastetta (kuva 1): Kuva 1. Yritysten vastuullisuuden kypsyysasteita. (Turunen…